söndag, mars 15, 2009

Helgen i korthet.

Efter en helg med bullbak och pannkaksstekeri, gungande i lekparken och svåra skavsår i öronen är det nu min tur att inta position framför datorn. Har haft fullt upp med att underhålla Haley och Amira, lillasyster. Efter jobbet i fredags plockade jag upp Amira på vägen hem. Lycklig liten syster har spenderat hela helgen hos oss. Hon såg verkligen fram emot att komma och jag förstår faktiskt inte varför, så himla kul har hon ju faktiskt inte. Jag tillåter henne inte att sitta fastklistrad vid datorn 24/7 och det finns ingen barnkanal att slökolla på heller.

Istället har jag stoppat Amira och Haley i badet så jag kunde passa på att dammsuga, eftersom att Haley är livrädd för dammsugaren. Ett gyllene tillfälle, kan man säga. Vi tog en snabbtur i lekparken på väg till affären igår. Stoppade Haley i gungan. Tyävrr började det att snöa och duggregna precis då så Haley förstod uppenbarligen inte det roliga med att gunga, hon såg ut som en död fisk som sist. Borde ta en tur ut i solen idag.. Får se hur det blir med det.

I alla fall så köpte vi ägg till pannkakorna på affären. Och så ostbågar och jordnötsringar istället för lördagsgodis. Och jäst och mjöl så det skulle räcka till kanelbullarna. Så när vi kom hem efter en promenad tillbaka i regnet ställde jag mig för att diska så vi kunde smutsa ner skiten igen. Jag geggade ihop bulldegen, stekte panniksar till tjejerna och när det var klart var det bara till att smöra, sockra och kanela in bulalrna för att sedan låta Amira gegga ägg på toppen av dom. Det var helt kaotiskt i köket, grejer och människor överallt.

Till middagen gjorde jag en kupp. Amira är världens mest kräsna när det kommer till mat. En picky eater, som Rachel Ray skulle ha sagt. Hon äter inga grönsaker och heller inte "avlånga" macaroner. Men jag lyckades ändå få henne att äta just sådana macaroner, och även lök, tre olika sorter till och med. Lurade i henne att min gula lök inte var den samma som hemma hos henne. Pujrolöken kallade jag bara för "purjo", och sa att det var en rotfrukt. Självklart trodde hon att det var ätbart. Vitlöken sa jag bara att det var en färsk krydda.
Så när det var dags att äta tvingade jag henne att smaka och till min egen förvåning så tog hon faktistk mer innan hon ens ätit upp. I hemlighet var jag helt sjukt nöjd med mig själv, men jag sa självklart ingenting till henne. Om hon vet vad hon åt igår skulle hon gå och kräkas nu!

Kvällen förvandlades till tv-spels-kväll, något Ozkar och Simon bokade in för en månad sen. Jag och Amira kollade på film på datorn i sovrummet och Haley satt och skrek lyckligt på sitt rum i en timme. Hon är verkligen helt galet snäll och lätt. Jag tänker verkligen flera gånger om dagen att jag har sådan tur!

Strax innan två idag kom Ozkars pappa, syster och Ozkar pappas flickvän över på fika. Gissa vem som låg och sov och var tvungen att väckas, av sin egen pappa?! Jo, Ozkar såklart. Hade försökt väcka honom i flera timmar men han skiter fullständigt i att bry sig ibalnd. Sjukt irriterande, ibland blir jag så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Men men, jag kan ju uppenbarligen inte göra något åt saken så varför lägga ner tid och energi på att vara sur? Det hjälper ju ändå inte! Nu kvittrar han som en fågel, och att jag var sur för någon timme sen har väl aldrig hänt?!

Nu ska jag faktist gå ut i det fina vädret. Och tv-spels-nöden Amira tänker jag tvinga med mig. Bakfylle-Ozkar ska med han med, han vet bara inte om det än..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Åsikt? Låt höra: