tisdag, februari 17, 2009

Lejonkungen (mjau!).

Idag hade vi litet kalas för Isabelle som fyller ett år på lördag (även lillebror nicklas fyller år då). Jag fixade tårta och mariekex. Och så klart kaffe i stora lass. Men innan födelsedagsfika bjöd jag mina gäster på lunch. Greggamojjblandning bestående av bacon, lök, creme fraishe, pesto och lite kryddor. Och så tagiatelle till. Smakade som man kunde förvänta sig, alldeles utsökt.

Runt tolv kom Anna och Bella som jag bjudit in att leka med mig. Anna hade såklart med sig miniatyren Isabelle. Vi lunchade, drack kaffe och rökte på balkongen. Och så fikade vi såklart. Isabelle fick sitta i högstolen och äta sin tårta själv med sked. Jag har aldrig tidigare sett någon så liten lägga tillbaka smulorna på tallriken om dom ramlat av skeden, men nu har mina ögon skådat Isabelle. Haley däremot satt i mitt knä och åt med händerna ur tallriken. Först stoppade hon ner handen i tårtbiten, sedan geggade hon lite med tårtan och när hon geggat klart så mosade hon in hela biten i ansiktet. Bordsskick? Inget vidare! Eftersom att hon satt hos mig så vart båda vi helt genomgeggiga. Lyckligare unge får man leta efter!

Efter fikat var det hopp i badet för dom båda som gällde. Dom lekte, till min förvåning ovanligt bra ihop i badet. Plaskade och bytte leksaker utan att våldskramas eller hånglas i örat. Inga tårar alls faktiskt. Hela dagen har som faktiskt lekt bra ihop. Det är skönt ju större dom blir att dom kan leka mer och mer utan att behöva göra varandra illa eller bli rädda för varandra. Glada barn är hemskt mycket trevligare än arga eller ledsna barn!

Anna bad mig att bleka hennes utväxt. Vilket jag gjorde. Resultat - gult/orange! Så vi klädde på våra barn och knatade iväg till affären för att inhandla en ny omgång blekfärg. Jag föll för trycket, vem det nu var som tröck, och köpte färg jag med. Annas andra omgång slutade i nästan lika gul färg som innan. Jag då? Också gul. Som en påskkyckling som blekt i solen. Eller som lejonkungen när man kisar i solen. Pip Pip! Om några dagar igen ska jag slänga in en omgång 2, och hoppas på att detta missöde inte ser lika misslyckat ut längre. Aldrig mera färga hemma. Nästa gång får det kosta en mille hos frissan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Åsikt? Låt höra: