fredag, april 11, 2008

Postiva vibbar i solskenet.

Så har jag vart iväg på mitt lilla möte med hon på soc som skulle hjälpa mig med diverse papper hit och dit som skulle lämnas av till Uppsalahem. Vi gjorde beräkningar för föräldrapenning och bostadsbidrag och skrev ut dom beräkningarna. Sedan skrev vi ut papper på hur vida barnbidraget delas ut (till alla) och hur mycket det är på. Även underhållsstödet skrev vi ut papper på hur vida det gällde. Vi kopierade även mitt arbetsgivaravtal eftersom att dom krävde en kopia på det. Till sist gjorde vi en preliminär beräkning där det framkommer att jag enligt svensk lagstandard kommer att ha ett så kallat överskott i och med dessa "inkomster".

Vi mailade hon Åsa på Uppsalahem och sade att vi skulle komma in med papperna. Sedan traskade jag och hon på soc (som jag inte namnger, och ni förstår säkert varför..) över till Uppsalahem. Efter en liten stund av väntan var det våran tur att få hjälp i receptionen och vi fick då prata med Åsa som kom till oss i receptionen. Vi presenterade oss och lämnade över papperna till henne. Hon var jätteglad och trevlig och tackade och sa att det var dom papperna hon behövde. Sedan sa vi att det på beräkningen visar att jag inte är socialbidragstagande utan självförsörjande och att eftersom att dom inte villa ha socialbidragstagare i huset så behövde dom inte tänka på den delen eftersom att jag inte är det. Det tackade hon också för och sa att det var bra. Sedan undrade hon såklart hur vida det var med den privata borgensmannen och då sa jag att jag kollat närmare på det men att personen jag tänk på inte skulle godkännas och då frågade hon inget mer om det utan sa bara att då får det vara ett bostadssocialt kontrakt som gäller. Att det är en viss tid och att ärendet sedan omprövas och att jag sedan får skriva kontraktet direkt till mig eftersom att soc blir som en mellanhand vilket i princip betyder att jag hyr av dom i andra hand.

Jag vart näst intill lamslagen, var inte alls beredd på ett så trevligt bemötande! Så jag glömde helt bort det här med tidigare inflyttning men det hade inte hon på soc gjort utan hon passade på och fråga om det var okej med tidigare inflyttning (1 maj) eftersom att vi båda (hon som hyr den nu och jag) vill det. Det skulle inte vara några problem om lägenheten blir besiktigad innan sade hon och då sa jag att den vart det igår (tur att jag visste det!). Då sa Åsa bara att det skulle se till att fixas mellan dom på bososs och Uppsalahem så skulle det inte vara några problem. Hon sa även som avslut att hon skulle ringa mig när allt var klart.

Nu är det så pass att jag känner till hur det är med mig, en himal massa otur runt mig allt som oftast. Men, det är klart att jag känner mig lite lättad. Nu är det ju faktiskt så att hon har sagt att det ska vara lugnt! Så nu vill jag bara att helgen är över så att jag får höra ifrån dom på bososs och Uppsalahem så att jag kan komma dit och skriva papper!

Snälla snälla snälla, låt det här gå igenom nu! Hoppas Hoppas Hoppas att det tänker lösa sig nu! Jag vill verkligen verkligen verkligen att det ska vara fixat och klart. Så underbart det skulle vara, att få slappna av, tänka på annat och börja fokusera på något annat viktigt.. Nämligen att föda barn. Urs! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Åsikt? Låt höra: