måndag, april 07, 2008

Papper på att det finns papper på en sak?!

I torsdags trodde jag att jag skulle gråta ögonen ur mig när jag fick brev från Uppsalahem som sa att dom ångrat sig och att jag inte längre får skriva kontrakt med dom. Jag vart ärg också och gick dit för att reda ut allt. Självklart strulade dom värre än värst men lovade att inte ge bort lägenheten till någon annan. Alltså, om dom gör det så får dom an trolla fram en annan lägenhet åt mig för dom har lovat mig en! Så det så!

Allt som har gått så bra innan och som varit tummen upp är nu som bortblåst. Nej, nu vill dom ha papper på att jag kommer att få föräldrapenning. På försäkringskassan när jag var där fattade hon som jobbade där ingenting.. Eftersom att alla som är Svenska medborgare får föräldrapenning, alla, utan undantag. Så är det enligt svensk lag. Det minsta jag kommer att kunna få är 180kronor om dagen, sju dagar i veckan. Det är alltså 5400kronor i månaden på ett ungefär, bara i föräldrapenning. Sådana papper lämnar inte försäkringskassan ut. Det är helt enkelt bara så, för alla. När jag försökte gå bakvägen och få havandeskapspenning eller vad det heter redan nu så gick inte det via jobbet för att jag är bara timanställd vid behov och har alltså inte bestämda tider. Jag måste alltså sjukskriva mig. Så det är mitt nästa mål.
En annan sak dom krävde på Uppsalahem var ett arbetsgivarintyg (där det helt framgick att jag är ett underbarn som kommer få fast anställning vart som helst när som helst jag vill). Arbetsgivarintyg ska jag få hemskickat, jag vet inte när det kommer, men det kommer i alla fall att komma. I slutet av veckan skulle jag gissa på..
Men det är inte nog där. Uppsalahem krävde också en oberoende borgenär som tjänade över 240tusen kronor om året. Jag är inte helt säker på om det var en borgenär eller alla dom där papperna. Åsa, en tjej på Uppsalhem skulle ringa mig efter att hon vart på lunch i torsdags. Det är fortfarande väldigt tyst från henne i min telefon. Undrar om hon kanske är en väldigt hungrig kvinna?!
På arbetsgivarintyget skulle det också framgå att jag hade jobbat. Sen att jag hade med mina kontrolluppgifter från skatteverket och mina lönespecifikationer plus mitt anställningsavtal det dög inte. Det skulle framstå från arbetsgivaren att jag verkligen hade jobbat. Men hallå, vem förutom min chef skulle ha skickat dom uppgifterna till skatteverket? Så himla jättedumt, verkligen!

Jag är så himla ledsen. När allt nu var klart, tummen upp för att skriva på papper, jag skulle få min lägenhet.. Ja, då går det såklart åt helvete! Är det inte det ena så är det det andra. Allt bara för att Uppsalahem bestämde sig för att dom inte ville ha fler socialbidragstagare i det huset. Sen att jag egentligen inte ens är socialbidragstagare, det har inget med saken att göra, det skiter dom i. Alltså, jag kommer ju när Korv kommer att vara självförsörjande utan att jobba. Föräldrapenning, barnbidrag, bostads bidrag och kanske underhåll.. Vilket som så kommer jag att få mer pengar än vad socialkontoret räknar som existensminimum. Så vad fan vill Uppsalahem? Dom vill veta att jag har en inkomst i sex månader framåt.. Tror dom att jag tänker sluta vara förälder om fyra månader eller? Herre gud, så jävla korkat!

En av dom som superstrulade på Uppsalahem som var lite mer ansvarig skulle höra av sig till hon som jag pratar med på Soc senast måndag. Så nu sitter jag bara här och väntar på att han ska hört av sig och insett att han inte kan ta tillbaka en muntligt kontrakt osv.. Ring då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Åsikt? Låt höra: