onsdag, april 02, 2008

Mäta. väga, lyssna och sticka i fingret.

Vad sa Barnmorskan idag då? Är Korv helt onormal eller som alla andra "normala" bebisar?
Jo, till och börja med så var mitt blodtryck precis som det skulle. 120/70, runt där det legat hela tiden. Alltså inget spännande att berätta där. Korv har varit en duktig bebis i magen och vänt sig helt nedåt med huvudet nu, så i praktiken skulle det kunna komma ut en Korv när som helst, fast vi får ju förstås hoppas att det tar ett litet tag till. Den här veckan vek Korv dock av från sin kurva med en centimeter, från innan, fast det behöver inte vara något konstigt och jag tänker inte ens påbörja någon slags självterror genom att vara orolig. Skulle det ha varit exakt och perfekt skulle man ha kunnat tycka att barnmorskan skulle ha mätt 32 centimeter på min mage, men nu var det "bara" 31 centimeter. Helt okej med andra ord! Korvs hjärtljud och så då? Nej, det var inga konstigheter där heller, dom tre följande gångerna har det nu legat på 140. Även det bra. Det är helt enkelt en frisk Korv som ligger i magen. Sen tvingade hon upp mig på vågen och snäll som hon var såg hon förvånad ut över att den visade så mkt. När jag vägde in mig på Vårdcentralen i Gottsunda den 3e December vägde jag 55kg, idag vägde jag 68,7kg. Den snälla barnmorskan sa i alla fall underbara ord "Men det kan ju verkligen inte vara något annat än graviditeten för jag tycker inte att du ser ut att ha gått upp någonting förutom på magen" Tack! En annan elak jävel på Vårdcentralen stack mig med nål i fingret och klämde ut massvis (säkert flera milliliter!) blod. Efter att ha gjort om testet som visade samma varje gång kom hon överens med sig själv att jag har dåligt järn-värde och måste ändra på det. Så nu har jag lovat att köpa järntabletter så att Korv blir glad på mig i magen.

Just det, hon sa också att det var ovanligt med bebisar som rörde så pass mycket på sig som just Korv har gjort under hela tiden i magen, men att det bara var ett friskhetstecken som jag skulle vara glad över. Bra det, man skulle ju kunna tro att Korv har epileptiska anfall där inne emellanåt! Tyvärr (!) så sa hon också att bebisar oftast gärna har samma dygnsrytm första perioden utanför magen som dom har inne i magen. Ska man tro det kommer Korv aldrig att sova och och kommer att förvandlas till en zombie. Juppie, det ser jag fram emot. Hoppas Korv ändrar sina sovvanor och börjar blir lite tröttare nu framåt slutet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Åsikt? Låt höra: