onsdag, april 08, 2009

Gottsunda = Brottsunda?

Nyligen satt jag och kollade på UNT om dom skrivit något om varför det var poliser så långt ögat kunde nå i måndags kväll i typ halva Gottsunda. Men icke. Det enda jag hittade om jag letade mig in på Gottsunda var att det bor en präst här som är nöjd med sin stadsdel. Och en mamma med sin dotter som köpte toalettpapper. Även dom väldigt nöjda över Gottsunda.

Jag blir så arg på att dom försöker försköna Gottsunda. Vågar dom inte skriva om verklighetens Gottsunda? Som för ett tag sen när den där boken Gottsundabor kom ut.. Alltså, det är klart att det är bra att man gärna lyfter en stadsdel som är dåligt omtalad. Och att man dessutom försöker visa alla runt omkring att det är bra här, för visst finns det väldigt mycket som är bra här..

Men seriöst. Det är faktiskt fullt med puckon i hela Gottsunda! Varför åka ner på stan för att titta på människor? Dom allra knäppaste knäppisarna finns ju här! Och det inte inget jag säger för att vara elak eller så, det är helt enkelt den enda sanningen jag känner till. Många av alla knäppon är helsköna och säkert inte ett dugg farliga, men dom finns här i alla fall. Här är nästan alla riktiga original!

Men, så är det ju faktiskt så att Gottsunda har flest socialbidragstagare i hela Uppsala. Här bor många mer invandrare och nysvenskar än sånna som mig, totalsvennar. Det är faktiskt så att jag hajjar till när jag ser någon annan svenne som hoppar på bussen samtidigt som mig, eftersom att det händer så sällan. Det är ju så att det här verkligen inte är något illa menat, men jag blir så arg på tidningar som till exempel UNT som har valt att försköna det faktum att Gottsunda inte är så himla perfekt.

Jag går inte ut ensam på kvällen. Känner mig asskraj när jag ska gå hem ensam från bussen efter jobbet och låser ytterdörren med dubbla lås. För det är uppenbarligen lite bråkigare här än någon annan stans, varför skulle jag annars se polisbilen utanför lite titt som tätt om dagarna?

Borde inte UNT till exempel skriva om att Uppsalahem, som faktsikt äger nästan varenda lägenhet i hela Gottsunda nu håller på och gör Gottsunda säkrare. Tar bort buskage, Sätter upp mer lampor, har mer patruller som åker bara för att visa att dom finns. Är inte det var UNT borde skriva om? Att det har varit skit här men att det kommer bli bättre. Inte att det redan är bra, det lockar inte hit folk!

Gottsunda är trots allt en kanonstadsdel! Här finns massa affärer, kiosker och lekparker i vartenda hörn. Mycket grönområden och långa promenadstråk. Badet är inte allt för långt bort och bussarna går här med bra förbindelser till city hela tiden. Det låter ju som ett drömställe, visst!?

1 kommentar:

  1. Varför vara rädd i Gottsunda? Har bott här i 30 i år snart och inget har hänt mig och jag bor i den stökigaste delen och gatan. Och jag är inte rädd. Visst invandrare och kriminalitet finns det gott om men åk bara till Stenhagen och Sävja så är det samma sak! Alla stadsdelar har sina för och nackdelar ja visst, men om du är rädd för att bo här varför inte flytta så att du känner dig säkrare? Kan inte vara roligt att vara rädd där man bor!Man gör Gottsunda till det man vill att det skall vara. Är du rädd så tycker jag att du skall flytta, för det låter inte kul som sagt att känna att man måste låsa in sig när man är hemma! Bara en tanke! Fin blogg! Sött barn!

    SvaraRadera

Åsikt? Låt höra: